REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Załącznik nr 1 do
Zarządzenia Nr 9/2018
Kierownika Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Chełmcu
z dnia 28.06.2018 roku
REGULAMIN ORGANIZACYJNY PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO W KLĘCZANACH
z dnia 28.06.2018 r.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Podstawą działania Gminnej Placówki Wsparcia Dziennego w Chełmcu zwanej dalej „Placówką”, są w szczególności:
1) Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r.
2) Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.
3) Statut Gminnej Placówki Wsparcia Dziennego w Chełmcu
4) Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2018-2020
5) Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Chełmiec na lata 2014 – 2020
6) Rekomendacje do prowadzenia placówek wsparcia dziennego na terenie Małopolski
7) Niniejszy Regulamin
§2
Organem prowadzącym Placówkę jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Chełmcu z siedzibą przy ulicy Marcinkowickiej 6 jako jednostka organizacyjna Urzędu Gminy Chełmiec zwany dalej „Ośrodek”.
§3
1. Działalność placówki współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach 9 Osi Priorytetowej Region spójny społecznie, Działanie 9.2 Usługi społeczne i zdrowotne, Poddziałanie 9.2.1 Usługi społeczne i zdrowotne w regionie, Typ projektu: C. wsparcie dla tworzenia i/lub działalności placówek wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
2. Działalność Placówki jest także współfinansowana ze środków budżetu Gminy Chełmiec.
3. Dopuszcza się możliwość finansowania działalności Placówki z innych środków dozwolonych przepisami prawa.
§4
1. Obszarem działania Placówki jest Gmina Chełmiec, a jej siedziba znajduje się w Klęczanach 1, 33-394 Klęczany.
2. Placówka przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy Chełmiec.
3. Dopuszcza się organizowanie zajęć dla dzieci i młodzieży poza siedzibą Placówki, w tym zajęcia plenerowe, wydarzenia kulturalno – sportowe, wyjazdy i wycieczki.
4. Udział podopiecznych w wyjazdach i wycieczkach organizowanych przez Placówkę wymaga zgody rodziców/opiekunów prawnych w formie pisemnego oświadczenia.
CELE I ZADANIA
§5
1. Placówka prowadzona jest w formie opiekuńczo – specjalistycznej, z możliwością łączenia form i zapewnia dziecku w szczególności:
a) opiekę i wychowanie,
b) pomoc w nauce,
c) organizacja czasu wolnego, zabawy, zajęcia sportowe i rozwój zainteresowań,
d) wzmacnianie ról i funkcji rodziny,
e) rozwijanie umiejętności opiekuńczo – wychowawczych rodziny,
f) podniesienie świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny,
g) realizacja programów profilaktycznych,
h) prowadzenie terapii i mediacji,
i) udzielanie konsultacji,
j) organizacja zajęć socjoterapeutycznych, terapeutycznych, korekcyjnych, kompensacyjnych oraz logopedycznych,
2. Placówka w swojej działalności współpracuje z rodzicami lub opiekunami dziecka, a także z placówkami oświatowymi, placówkami kulturalnymi, organizacjami pozarządowymi oraz religijnymi i podmiotami leczniczymi z terenu gminy Chełmiec oraz terenu innych jednostek samorządu terytorialnego.
§6
Pobyt dziecka w Placówce jest nieodpłatny i dobrowolny, chyba że do placówki skieruje sąd.
§7
1. Osoba pracująca z dziećmi w Placówce musi posiadać kwalifikacje określone w art. 26 ust 1. Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej zwanej dalej „Ustawą”.
2. W Placówce z dziećmi może pracować osoba spełniająca warunku wynikające z art. 26 ust 2 Ustawy oraz ciesząca się odpowiednią postawą moralną, społeczną, obywatelską, a także nieposzlakowaną opinią.
3. Osoby zatrudnione w Placówce na stanowiskach administracyjnych i pomocniczych muszą spełniać warunki przewidziane w art. 27 ust 1 Ustawy. Obowiązki i prawa obsługi administracyjnej i personelu pomocniczego Placówki określają odpowiednio zakresy czynności ustalone dla pracowników.
§8
1. W tym samych czasie w Placówce nie powinno przebywać więcej niż 15 dzieci.
2. Pod opieką jednego wychowawcy w Placówce w tym samym czasie może przebywać nie więcej niż 15 dzieci.
§9
Placówka może korzystać z pomocy wolontariuszy przy zapewnieniu opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz wykonywaniu innych czynności związanych z realizacją powierzonych zadań.
ORGANIZACJA I TRYB PRACY
§10
1. Placówką kieruje Kierownik, który jednocześnie jest kierownikiem Ośrodka na podstawie art. 25 ust 1 Ustawy zapewniając wspólną obsługę ekonomiczno – administracyjną i organizacyjną.
2. Do zadań Kierownika należy w szczególności:
a) kierowanie bieżącą działalnością Placówki,
b) nadzorowanie procesem rekrutacji uczestników,
c) sprawowanie nadzoru nad realizacją standardu opieki i wychowania,
d) zarządzanie zasobami personalnymi,
e) prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych o niskiej wartości (wyposażenia),
f) sprawowanie nadzoru nad mieniem,
g) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Placówki,
h) rozpatrywanie we współpracy skarg związanych z działalnością Placówki, badanie zasadności skarg, analizowanie źródła przyczyn oraz podejmowanie działań zapewniających ich należyte i terminowe załatwienie.
3. Kierownik działa zgodnie z przepisami prawa, podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi odpowiedzialność przed Pracodawcą oraz organem nadzoru nad działalnością Placówki.
4. Kierownik jest bezpośrednim przełożonym służbowym dla zatrudnionych w Placówce wszystkich pracowników.
§11
1. Wychowawca zatrudniony w Placówce prowadzi zajęcia z grupą wychowanków, sprawuje opiekę nad procesem wychowania i ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci w pomieszczeniach Placówki, podczas zabaw ruchowym w plenerze, wycieczek i wyjazdów, a w szczególności:
a) poznaje sytuację materialno – bytową, rodzinną, wychowawczą i szkolną wychowanków, ich stan zdrowia, możliwości, zainteresowania i uzdolnienia, a także poznają przyczyny występujących problemów – w celu opracowania diagnozy wychowanka i wynikającej z niej indywidualnego planu wsparcia,
b) koordynuje zespołem interdyscyplinarnym, który opracowuje indywidualny plan wsparcia wychowanka, w skład którego wchodzą wszyscy specjaliści zatrudnieni w placówce,
c) obserwuje przebieg oraz efekty realizowanych działań zaplanowanych w indywidualnym planie wsparcia, oraz ewentualnie dokonuje działań wyjaśniających i naprawczych
d) czuwa nad realizowaniem przez wychowanków obowiązków szkolnych,
e) współuczestniczy w opracowywaniu i realizacji grupowych programów opiekuńczych i wychowawczych, a także indywidualnych w razie potrzeb,
f) współpracuje ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie, z kuratorami rodzinnymi, pracownikami socjalnymi, asystentami rodziny,
g) współpracuje z rodzicami lub opiekunami prawnymi wychowanków, informuje ich o postępach i trudnościach, zachęcają do współpracy w ich pokonywaniu oraz do udziału w bieżącym życiu Placówki,
h) organizuje zajęcia z udziałem rodziców,
i) inspiruje i organizuje działania zespołowe wychowanków,
j) sprawuje opiekę nad wychowankami uczestniczącymi w zajęciach po za Placówką,
k) odpowiada za pomieszczenia i wyposażenie w Placówce,
l) prowadzi obowiązującą dokumentację,
m) wykonuje inne polecenia Kierownika Placówki.
2. Obowiązki wychowawcy określa dodatkowo jego zakres czynności.
§12
1. Wszelkie formy działalności Placówki mogą być uzupełniane i wspomagane przez świadczenia wolontariuszy pod nadzorem wychowawcy.
2. Wolontariusz powinien posiadać kwalifikacje i spełniać wymagania odpowiednie do rodzaju i zakresu wykonywanych świadczeń.
3. Przed przystąpieniem do wykonywanych świadczeń wolontariusz powinien zostać poinformowany o specyfice pracy wychowawczej i konieczność zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci i młodzieży, znajdujących się w Placówce.
4. Świadczenia wolontariuszy są wykonywane w zakresie, w sposób i w czasie określonym w porozumieniu z Kierownikiem Placówki.
5. Na prośbę wolontariusza Kierownik Placówki może wydać mu pisemną opinię o wykonywaniu świadczeń na rzecz Placówki.
FUNKCJONOWANIE PLACÓWKI I JEJ WYCHOWANKOWIE
§13
1. Placówka Wsparcia Dziennego w Klęczanach o profilu specjalistyczno – opiekuńczym przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży wychowujących się w trudnych warunkach materialnych lub wychowawczych, mających trudności w nauce, zagrożonych demoralizacją oraz innych potrzebujących pomocy oferowanej przez Placówkę.
2. Wychowankami mogą być osoby w wieku od 7 do 18 lat. Dzieci w wieku 7 lat nie mogą samodzielnie przychodzić na zajęcia i samodzielnie wracać do domu – wymagana jest opieka rodzica/opiekuna w drodze na zajęcia i po ich zakończeniu – w drodze do domu.
3. Przyjęcie dzieci i młodzieży do Placówki może nastąpić za zgoda rodziców lub opiekunów prawnych dziecka na pisemny wniosek. Jeżeli do Placówki wsparcia dziennego kieruje sąd – zgoda rodziców nie jest wymagana.
4. Każde dziecko powinno przychodzić na zajęcia z zeszytami przedmiotowymi i książkami z uwagi na pomoc w nauce.
5. Za zgodą Kierownika Placówki są organizowane:
a) zajęcia otwarte dla dzieci nie będących wychowankami Placówki,
b) wycieczki i biwaki,
c) plenerowe imprezy środowiskowe (kulturalno – oświatowe, rozrywkowe, sportowe i inne).
§14
1. Godziny pracy Placówki ustala się w porozumieniu i w odpowiedzi na aktualne potrzeby podopiecznych i ich rodziców. Planowo Placówka prowadzi zajęcia od poniedziałku do piątku w godzinach od 14-18 lub od 15-19. Dopuszcza się prace Placówki w soboty i niedziele okazjonalnie oraz zmianę godzin w czasie ferii zimowych i wakacji.
2. Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do Placówki oraz podczas powrotu z Placówki odpowiedzialność ponoszą rodzice.
3. Wychowanek ma prawo do:
a) podmiotowego traktowania i poszanowania własnej godności,
b) współuczestniczenia w tworzeniu zasad obowiązujących w Placówce i planowania zajęć w Placówce,
c) korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń przeznaczonych do organizacji zajęć,
d) swobody wyrażania myśli i przekonań,
e) rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień,
f) korzystania z pomocy podczas odrabiania lekcji,
g) bezpiecznego pobytu i ochrony przed wszelkimi przejawami agresji.
4. Podczas zajęć w Placówce oraz w czasie wycieczek i imprez okolicznościowych poza nią wychowanek jest zobowiązany do:
a) uznania godności i podmiotowości innych osób,
b) przestrzegania zasad kultury współżycia,
c) współpracy w procesie wychowania przez uczestnictwo w zajęciach,
d) pomagania słabszym,
e) przestrzegania regulaminu Placówki,
f) dbałość o wspólne dobra, ład i porządek, uczestniczenia w pracach porządkowych,
g) ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie,
h) dbanie o mienie Placówki, utrzymanie czystości i porządku w użytkowanych pomieszczeniach,
i) przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć w Placówce jak i po za nią, zgłaszania uszkodzeń każdego sprzętu.
5. Podczas zajęć w Placówce oraz w czasie wycieczek i imprez okolicznościowych poza nią Wychowankom zabrania się:
a) przynoszenia do Placówki przedmiotów niebezpiecznych,
b) przynoszenia do Placówki przedmiotów wartościowych (Placówka nie ponosi odpowiedzialności za ich ewentualne zgubienie/uszkodzenie),
c) korzystania w trakcie zajęć z telefonów komórkowych,
d) samowolnego opuszczania terenu Placówki w czasie trwania zajęć,
e) używania wulgaryzmów,
f) wchodzenia na zakazane strony internetowe – o treściach demoralizujących,
g) picia alkoholu, palenia tytoniu oraz korzystania z innego rodzaju używek.
6. W sytuacji nieprzestrzegania powyższych zasad możliwe są następujące rodzaje kar dyscyplinujących:
a) upomnienie ustne (uzyskanie dwukrotnego upomnienia skutkuje koniecznością opuszczania Placówki w danym dniu),
b) przeprowadzenie rozmowy wychowawczo – dyscyplinującej,
c) zawieszenie udziału w zajęciach Placówki na określony czas lub zgodnie z decyzją wychowawców, w przypadku notorycznego nieprzestrzegania powyższych zasad, skreślenie na stałe z listy uczestników.
7. Za wzorową postawę i zaangażowanie w prace na rzecz grupy i aktywny udział w zajęciach wychowankowie nagradzani są pochwałą ustną udzieloną przez wychowawcę bądź Kierownika Placówki na forum grupy oraz pierwszeństwem udziału w imprezach i wycieczkach organizowanych przez Placówkę.
8. W przypadku zniszczenia mienia Placówki, odpowiedzialność za wyrządzone przez dzieci szkody ponoszą rodzice/opiekunowie. Zobowiązani są do ich naprawienia bądź zwrotu w naturze bądź w formie odszkodowania pieniężnego, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.
9. Sprawy i problemy zaistniałe w grupie dyskutowane są na forum grupy i rozwiązywane w drodze demokratycznych decyzji.
RODZICE I OPIEKUNOWIE
§15
1. Rodzice i opiekunowie zobowiązani są do:
a) punktualnego przyprowadzania lub posyłania dziecka do Placówki,
b) współpracy w zakresie sprawowania postępów uczniów, dopilnowywania wykonywania przez dziecko prac domowych,
c) pomocy w organizowaniu imprez okolicznościowych i uczestnictwa w nich,
d) zapewnieniu dziecku podwieczorka,
e) informowania o każdej zmianie danych osobowych/kontaktowych, które zostały podane we wniosku o przyjęcie dziecka do Placówki,
f) zapoznawania się z bieżącymi komunikatami dostępnymi na stronie internetowej Placówki oraz na tablicy ogłoszeń Placówki.
2. Rodzice i opiekunowie zobowiązani są także do:
a) zapoznania dzieci z niniejszym regulaminem i pomocy w jego przestrzeganiu,
b) złożenia pisemnego oświadczenia czy dziecko będzie samodzielnie wracać do domu z Placówki po zakończeniu zajęć czy też będzie odbierane przez rodzica/opiekuna prawnego bądź inne upoważnione osoby,
c) punktualnego odbierania dzieci po zakończeniu zajęć (dotyczy dzieci, których rodzice/opiekunowie nie wyrazili zgody na samodzielny powrót dziecka do domu)
d) pisemnego zawiadomienia o konieczności przyjęcia przez dziecko jakichkolwiek leków podczas zajęć (leki mogą być przyjmowane tylko za wiedzą i pod nadzorem wychowawcy)
e) niezwłocznego poinformowania Kierownika Placówki o rezygnacji z korzystania z oferty Placówki.
DOKUMENTACJA PLACÓWKI
§16
1. Placówka prowadzi następującą dokumentację:
a) lista obecności wychowanków,
b) teczkę pobytu wychowanka, w skład której wchodzi m.in. następująca dokumentacja: wniosek o przyjęcie do placówki wraz z załącznikami, skierowanie do Placówki z właściwego sądu, korespondencję dotyczącą wychowanka, diagnozy, opinie, oceny, orzeczenia, indywidualny plan wsparcia,
c) dzienniki zajęć planowanych,
d) program pracy Placówki Wsparcia Dziennego w Klęczanach.
2. Dokumentacja osobista wychowanków prowadzona jest z przestrzeganiem zasad poufności i dyskrecji.
3. Dokumentacja dziecka jest dostępna tylko dla osób prowadzących merytoryczną pomoc wychowankom i rodzicom/ opiekunom, a o jej udostępnieniu każdorazowo decyduje Kierownik Placówki.
PODSTANOWIENIA KOŃCOWE
§17
1. Rodzice i opiekunowie zobowiązani są do zapoznania się z Regulaminem Placówki i wszelkimi dokumentami stanowiącymi podstawę jej działania, o których mowa w §1 niniejszego Regulaminu.
2. Zdjęcia i materiały filmowe wykonywane podczas zajęć i imprez organizowanych przez Placówkę, wykorzystywane są jedynie w celu udokumentowania działań Placówki oraz ich promocji.
3. Zgodę na wykorzystanie wizerunku dziecka rodzice lub opiekunowie poświadczają własnoręcznym podpisem na wniosku o przyjęcie dziecka w listę wychowanków Placówki.
4. Zgoda ta obejmuje wszelkie formy publikacji dotyczące korzystania z Placówki, a w szczególności plakaty, foldery, inne drukowane materiały promocyjne, relacje i spoty telewizyjne, radiowe, publikacje w gazetach i czasopismach, rozpowszechnianie w Internecie.
5. Jeśli rodzice nie wyrażają zgody na publikację o której mowa §17 pkt 4 niniejszego Regulaminu, zobowiązani są złożyć pisemne oświadczenie do rąk Kierownika Projektu.
6. Wszelkie wnioski i skargi dotyczące działalności Placówki powinny być kierowane do Kierownika Projektu.
7. Zmiany Regulaminu dokonuje Kierownik Placówki.
Załączniki:
1. Umowa o świadczenie usług