Załącznik nr 1 do
Zarządzenia Nr   9/2018
Kierownika Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Chełmcu
z dnia 28.06.2018 roku

REGULAMIN ORGANIZACYJNY PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO W KLĘCZANACH
z dnia 28.06.2018 r.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1

Podstawą działania Gminnej Placówki Wsparcia Dziennego w Chełmcu zwanej dalej „Placówką”, są w szczególności:
1)    Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r.
2)    Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.
3)    Statut Gminnej Placówki Wsparcia Dziennego w Chełmcu
4)    Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2018-2020
5)    Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Chełmiec na lata 2014 – 2020
6)    Rekomendacje do prowadzenia placówek wsparcia dziennego na terenie Małopolski
7)    Niniejszy Regulamin

§2

Organem prowadzącym Placówkę jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Chełmcu z siedzibą przy ulicy Marcinkowickiej 6 jako jednostka organizacyjna Urzędu Gminy Chełmiec zwany dalej „Ośrodek”.

§3

1.    Działalność placówki współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach 9 Osi Priorytetowej Region spójny społecznie, Działanie 9.2 Usługi społeczne i zdrowotne, Poddziałanie 9.2.1 Usługi społeczne i zdrowotne w regionie, Typ projektu: C. wsparcie dla tworzenia i/lub działalności placówek wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
2.    Działalność Placówki jest także współfinansowana ze środków budżetu Gminy Chełmiec.
3.    Dopuszcza się możliwość finansowania działalności Placówki z innych środków dozwolonych przepisami prawa.

§4

1.    Obszarem działania Placówki jest Gmina Chełmiec, a jej siedziba znajduje się w Klęczanach 1, 33-394 Klęczany.
2.    Placówka przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy Chełmiec.
3.    Dopuszcza się organizowanie zajęć dla dzieci i młodzieży poza siedzibą Placówki, w tym zajęcia plenerowe, wydarzenia kulturalno – sportowe, wyjazdy i wycieczki.
4.    Udział podopiecznych w wyjazdach i wycieczkach organizowanych przez Placówkę wymaga zgody rodziców/opiekunów prawnych w formie pisemnego oświadczenia.

CELE I ZADANIA

§5


1.    Placówka prowadzona jest w formie opiekuńczo – specjalistycznej, z możliwością łączenia form i zapewnia dziecku w szczególności:
a)    opiekę i wychowanie,
b)    pomoc w nauce,
c)    organizacja czasu wolnego, zabawy, zajęcia sportowe i rozwój zainteresowań,
d)    wzmacnianie ról i funkcji rodziny,
e)    rozwijanie umiejętności opiekuńczo – wychowawczych rodziny,
f)    podniesienie świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny,
g)    realizacja programów profilaktycznych,
h)    prowadzenie terapii i mediacji,
i)    udzielanie konsultacji,
j)    organizacja zajęć socjoterapeutycznych, terapeutycznych, korekcyjnych, kompensacyjnych oraz logopedycznych,
2.    Placówka w swojej działalności współpracuje z rodzicami lub opiekunami dziecka, a także z placówkami oświatowymi, placówkami kulturalnymi, organizacjami pozarządowymi oraz religijnymi i podmiotami leczniczymi z terenu gminy Chełmiec oraz terenu innych jednostek samorządu terytorialnego.

§6

Pobyt dziecka w Placówce jest nieodpłatny i dobrowolny, chyba że do placówki skieruje sąd.

§7

1.    Osoba pracująca z dziećmi w Placówce musi posiadać kwalifikacje określone w art. 26 ust 1. Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej zwanej dalej „Ustawą”.
2.    W Placówce z dziećmi może pracować osoba spełniająca warunku wynikające z art. 26 ust 2 Ustawy oraz ciesząca się odpowiednią postawą moralną, społeczną, obywatelską, a także nieposzlakowaną opinią.
3.    Osoby zatrudnione w Placówce na stanowiskach administracyjnych i pomocniczych muszą spełniać warunki przewidziane w art. 27 ust 1 Ustawy. Obowiązki i prawa obsługi administracyjnej i personelu pomocniczego Placówki określają odpowiednio zakresy czynności ustalone dla pracowników.

§8

1.    W tym samych czasie w Placówce nie powinno przebywać więcej niż 15 dzieci.
2.    Pod opieką jednego wychowawcy w Placówce w tym samym czasie może przebywać nie więcej niż 15 dzieci.

§9

Placówka może korzystać z pomocy wolontariuszy przy zapewnieniu opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz wykonywaniu innych czynności związanych z realizacją powierzonych zadań.

ORGANIZACJA I TRYB PRACY

§10

1.    Placówką kieruje Kierownik, który jednocześnie jest kierownikiem Ośrodka na podstawie art. 25 ust 1 Ustawy zapewniając wspólną obsługę ekonomiczno – administracyjną i organizacyjną.
2.    Do zadań Kierownika należy w szczególności:
a)    kierowanie bieżącą działalnością Placówki,
b)    nadzorowanie procesem rekrutacji uczestników,
c)    sprawowanie nadzoru nad realizacją standardu opieki i wychowania,
d)    zarządzanie zasobami personalnymi,
e)    prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych o niskiej wartości (wyposażenia),
f)    sprawowanie nadzoru nad mieniem,
g)    organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Placówki,
h)    rozpatrywanie we współpracy skarg związanych z działalnością Placówki, badanie zasadności skarg, analizowanie źródła przyczyn oraz podejmowanie działań zapewniających ich należyte i terminowe załatwienie.
3.    Kierownik działa zgodnie z przepisami prawa, podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi odpowiedzialność przed Pracodawcą oraz organem nadzoru nad działalnością Placówki.
4.    Kierownik jest bezpośrednim przełożonym służbowym dla zatrudnionych w Placówce wszystkich pracowników.

§11

1.    Wychowawca zatrudniony w Placówce prowadzi zajęcia z grupą wychowanków, sprawuje opiekę nad procesem wychowania i ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci w pomieszczeniach Placówki, podczas zabaw ruchowym w plenerze, wycieczek i wyjazdów, a w szczególności:
a)    poznaje sytuację materialno – bytową, rodzinną, wychowawczą i szkolną wychowanków, ich stan zdrowia, możliwości, zainteresowania i uzdolnienia, a także poznają przyczyny występujących problemów – w celu opracowania diagnozy wychowanka i wynikającej z niej indywidualnego planu wsparcia,
b)    koordynuje zespołem interdyscyplinarnym, który opracowuje indywidualny plan wsparcia wychowanka, w skład którego wchodzą wszyscy specjaliści zatrudnieni w placówce,
c)    obserwuje przebieg oraz efekty realizowanych działań zaplanowanych w indywidualnym planie wsparcia, oraz ewentualnie dokonuje działań wyjaśniających i naprawczych
d)     czuwa nad realizowaniem przez wychowanków obowiązków szkolnych,
e)    współuczestniczy w opracowywaniu i realizacji grupowych programów opiekuńczych i wychowawczych, a także indywidualnych w razie potrzeb,
f)    współpracuje ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie, z kuratorami rodzinnymi, pracownikami socjalnymi, asystentami rodziny,
g)    współpracuje z rodzicami lub opiekunami prawnymi wychowanków, informuje ich o postępach i trudnościach, zachęcają do współpracy w ich pokonywaniu oraz do udziału w bieżącym życiu Placówki,
h)    organizuje zajęcia z udziałem rodziców,
i)    inspiruje i organizuje działania zespołowe wychowanków,
j)    sprawuje opiekę nad wychowankami uczestniczącymi w zajęciach po za Placówką,
k)    odpowiada za pomieszczenia i wyposażenie w Placówce,
l)    prowadzi obowiązującą dokumentację,
m)    wykonuje inne polecenia Kierownika Placówki.
2.    Obowiązki wychowawcy określa dodatkowo jego zakres czynności.

§12

1.    Wszelkie formy działalności Placówki mogą być uzupełniane i wspomagane przez świadczenia wolontariuszy pod nadzorem wychowawcy.
2.    Wolontariusz powinien posiadać kwalifikacje i spełniać wymagania odpowiednie do rodzaju i zakresu wykonywanych świadczeń.
3.    Przed przystąpieniem do wykonywanych świadczeń wolontariusz powinien zostać poinformowany o specyfice pracy wychowawczej i konieczność zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci i młodzieży, znajdujących się w Placówce.
4.    Świadczenia wolontariuszy są wykonywane w zakresie, w sposób i w czasie określonym w porozumieniu z Kierownikiem Placówki.
5.    Na prośbę wolontariusza Kierownik Placówki może wydać mu pisemną opinię o wykonywaniu świadczeń na rzecz Placówki.

FUNKCJONOWANIE PLACÓWKI I JEJ WYCHOWANKOWIE

§13

1.    Placówka Wsparcia Dziennego w Klęczanach o profilu specjalistyczno – opiekuńczym przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży wychowujących się w trudnych warunkach materialnych lub wychowawczych, mających trudności w nauce, zagrożonych demoralizacją oraz innych potrzebujących pomocy oferowanej przez Placówkę.
2.    Wychowankami mogą być osoby w wieku od 7 do 18 lat. Dzieci w wieku 7 lat nie mogą samodzielnie przychodzić na zajęcia i samodzielnie wracać do domu – wymagana jest opieka rodzica/opiekuna w drodze na zajęcia i po ich zakończeniu – w drodze do domu.
3.    Przyjęcie dzieci i młodzieży do Placówki może nastąpić za zgoda rodziców lub opiekunów prawnych dziecka na pisemny wniosek. Jeżeli do Placówki wsparcia dziennego kieruje sąd – zgoda rodziców nie jest wymagana.
4.    Każde dziecko powinno przychodzić na zajęcia z zeszytami przedmiotowymi i książkami z uwagi na pomoc w nauce.
5.    Za zgodą Kierownika Placówki są organizowane:
a)    zajęcia otwarte dla dzieci nie będących wychowankami Placówki,
b)    wycieczki i biwaki,
c)    plenerowe imprezy środowiskowe (kulturalno – oświatowe, rozrywkowe, sportowe i inne).

§14

1.    Godziny pracy Placówki ustala się w porozumieniu i w odpowiedzi na aktualne potrzeby podopiecznych i ich rodziców. Planowo Placówka prowadzi zajęcia od poniedziałku do piątku w godzinach od 14-18 lub od 15-19. Dopuszcza się prace Placówki w soboty i niedziele okazjonalnie oraz zmianę godzin w czasie ferii zimowych i wakacji.
2.    Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do Placówki oraz podczas powrotu z Placówki odpowiedzialność ponoszą rodzice.
3.    Wychowanek ma prawo do:
a)    podmiotowego traktowania i poszanowania własnej godności,
b)    współuczestniczenia w tworzeniu zasad obowiązujących w Placówce i planowania zajęć w Placówce,
c)    korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń przeznaczonych do organizacji zajęć,
d)    swobody wyrażania myśli i przekonań,
e)    rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień,
f)    korzystania z pomocy podczas odrabiania lekcji,
g)    bezpiecznego pobytu i ochrony przed wszelkimi przejawami agresji.
4.    Podczas zajęć w Placówce oraz w czasie wycieczek i imprez okolicznościowych poza nią wychowanek jest zobowiązany do:
a)    uznania godności i podmiotowości innych osób,
b)    przestrzegania zasad kultury współżycia,
c)    współpracy w procesie wychowania przez uczestnictwo w zajęciach,
d)    pomagania słabszym,
e)    przestrzegania regulaminu Placówki,
f)    dbałość o wspólne dobra, ład i porządek, uczestniczenia w pracach porządkowych,
g)    ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie,
h)    dbanie o mienie Placówki, utrzymanie czystości i porządku w użytkowanych pomieszczeniach,
i)    przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć w Placówce jak i po za nią,  zgłaszania uszkodzeń każdego sprzętu.
5.    Podczas zajęć w Placówce oraz w czasie wycieczek i imprez okolicznościowych poza nią Wychowankom zabrania się:
a)    przynoszenia do Placówki przedmiotów niebezpiecznych,
b)    przynoszenia do Placówki przedmiotów wartościowych (Placówka nie ponosi odpowiedzialności za ich ewentualne zgubienie/uszkodzenie),
c)    korzystania w trakcie zajęć z telefonów komórkowych,
d)    samowolnego opuszczania terenu Placówki w czasie trwania zajęć,
e)    używania wulgaryzmów,
f)    wchodzenia na zakazane strony internetowe – o treściach demoralizujących,
g)    picia alkoholu, palenia tytoniu oraz korzystania z innego rodzaju używek.
6.    W sytuacji nieprzestrzegania powyższych zasad możliwe są następujące rodzaje kar dyscyplinujących:
a)    upomnienie ustne (uzyskanie dwukrotnego upomnienia skutkuje koniecznością opuszczania Placówki w danym dniu),
b)    przeprowadzenie rozmowy wychowawczo – dyscyplinującej,
c)    zawieszenie udziału w zajęciach Placówki na określony czas lub zgodnie z decyzją wychowawców, w przypadku notorycznego nieprzestrzegania powyższych zasad, skreślenie na stałe z listy uczestników.
7.    Za wzorową postawę i zaangażowanie w prace na rzecz grupy i aktywny udział w zajęciach wychowankowie nagradzani są pochwałą ustną udzieloną przez wychowawcę bądź Kierownika Placówki na forum grupy oraz pierwszeństwem udziału w imprezach i wycieczkach organizowanych przez Placówkę.
8.    W przypadku zniszczenia mienia Placówki, odpowiedzialność za wyrządzone przez dzieci szkody ponoszą rodzice/opiekunowie. Zobowiązani są do ich naprawienia bądź zwrotu w naturze bądź w formie odszkodowania pieniężnego, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.
9.    Sprawy i problemy zaistniałe w grupie dyskutowane są na forum grupy i rozwiązywane w drodze demokratycznych decyzji.

RODZICE I OPIEKUNOWIE

§15

1.    Rodzice i opiekunowie zobowiązani są do:
a)    punktualnego przyprowadzania lub posyłania dziecka do Placówki,
b)    współpracy w zakresie sprawowania postępów uczniów, dopilnowywania wykonywania przez dziecko prac domowych,
c)    pomocy w organizowaniu imprez okolicznościowych i uczestnictwa w nich,
d)    zapewnieniu dziecku podwieczorka,
e)    informowania o każdej zmianie danych osobowych/kontaktowych, które zostały podane we wniosku o przyjęcie dziecka do Placówki,
f)    zapoznawania się z bieżącymi komunikatami dostępnymi na stronie internetowej Placówki oraz na tablicy ogłoszeń Placówki.
2.    Rodzice i opiekunowie zobowiązani są także do:
a)    zapoznania dzieci z niniejszym regulaminem i pomocy w jego przestrzeganiu,
b)    złożenia pisemnego oświadczenia czy dziecko będzie samodzielnie wracać do domu z Placówki po zakończeniu zajęć czy też będzie odbierane przez rodzica/opiekuna prawnego bądź inne upoważnione osoby,
c)    punktualnego odbierania dzieci po zakończeniu zajęć (dotyczy dzieci, których rodzice/opiekunowie nie wyrazili zgody na samodzielny powrót dziecka do domu)
d)    pisemnego zawiadomienia o konieczności przyjęcia przez dziecko jakichkolwiek leków podczas zajęć (leki mogą być przyjmowane tylko za wiedzą i pod nadzorem wychowawcy)
e)    niezwłocznego poinformowania Kierownika Placówki o rezygnacji z korzystania z oferty Placówki.

DOKUMENTACJA PLACÓWKI

§16

1.    Placówka prowadzi następującą dokumentację:
a)    lista obecności wychowanków,
b)    teczkę pobytu wychowanka, w skład której wchodzi m.in. następująca dokumentacja: wniosek o przyjęcie do placówki wraz z załącznikami, skierowanie do Placówki z właściwego sądu, korespondencję dotyczącą wychowanka, diagnozy, opinie, oceny, orzeczenia, indywidualny plan wsparcia,
c)    dzienniki zajęć planowanych,
d)    program pracy Placówki Wsparcia Dziennego w Klęczanach.
2.    Dokumentacja osobista wychowanków prowadzona jest z przestrzeganiem zasad poufności i dyskrecji.
3.    Dokumentacja dziecka jest dostępna tylko dla osób prowadzących merytoryczną pomoc wychowankom i rodzicom/ opiekunom, a o jej udostępnieniu każdorazowo decyduje Kierownik Placówki.

PODSTANOWIENIA KOŃCOWE

§17

1.    Rodzice i opiekunowie zobowiązani są do zapoznania się z Regulaminem Placówki i wszelkimi dokumentami stanowiącymi podstawę jej działania, o których mowa w §1 niniejszego Regulaminu.
2.    Zdjęcia i materiały filmowe wykonywane podczas zajęć i imprez organizowanych przez Placówkę, wykorzystywane są jedynie w celu udokumentowania działań Placówki oraz ich promocji.
3.    Zgodę na wykorzystanie wizerunku dziecka rodzice lub opiekunowie poświadczają własnoręcznym podpisem na wniosku o przyjęcie dziecka w listę wychowanków Placówki.
4.    Zgoda ta obejmuje wszelkie formy publikacji dotyczące korzystania z Placówki, a w szczególności plakaty, foldery, inne drukowane materiały promocyjne, relacje i spoty telewizyjne, radiowe, publikacje w gazetach i czasopismach, rozpowszechnianie w Internecie.
5.    Jeśli rodzice nie wyrażają zgody na publikację o której mowa §17 pkt 4 niniejszego Regulaminu, zobowiązani są złożyć pisemne oświadczenie do rąk Kierownika Projektu.
6.    Wszelkie wnioski i skargi dotyczące działalności Placówki powinny być kierowane do Kierownika Projektu.
7.    Zmiany Regulaminu dokonuje Kierownik Placówki.

Załączniki:
1.    Umowa o świadczenie usług